lördag, december 30, 2006

Zombies II

Jag såg Dawn of the dead för snart två år sedan på en liten liten teveapparat. Sedan dess har zombies tillsammans med kaos varit det som skrämmer mig mest.

I den nya version av filmen som kom 2004 skapar zombies kaos i världen och ingen hjälp står att få. Ana som är filmens huvudperson tvingas att fly från sin zombifierade pojkvän och tillsammans med en grupp av överlevare förskansa sig i ett shoppingcentra. Utanför samlas tusentals zombies som känner lukten av färskt människokött.



Jag har funderat mycket på vad det är som gjort att just den här filmen bitit sig fast så till den milda grad att jag två år efter att jag såg den fortfarande drömmer mardrömmar om den.

Systern och jag har ägnat mycket tid åt att tillsammans och var och en för sig tänka ut sätt att överleva när Katastrofen kommer. Kanske är vi lagda åt det defaitistiska hållet och tänker mörkt på framtiden. I mitt huvud blandas zombierädslan med rädslan för vad som egentligen kommer att hända den dag som miljökatastrofen verkligen är ett faktum. Då ska systern och jag tillsammans med några betrodda förskansa oss med konserver och vapen i skogarna i norr. Då är kaoset - zombiekaoset - plötsligt på riktigt.

Inga kommentarer: